پیش بینی تقاضای جهانی فولاد در سال‌های 2023 و 2024

1402/12/22
نویسنده : سامان دانش

عوامل تاثیرگذار بر بازار فولاد در مناطق مختلف جهان

بنا بر پیش بینی انجمن جهانی فولاد، تقاضای جهانی فولاد در سال 2023 میلادی، 2٫3 درصد افزایش سالانه خواهد داشت و میزان تقاضای جهانی آن به یک میلیارد و 822 میلیون و 300 هزار تن خواهد رسید. همچنین پیش بینی انجمن جهانی فولاد از رشد تقاضای فولاد در سال 2024، کمتر از سال 2023 و 1٫7 درصد است.

عوامل تاثیر گذار بر بازار فولاد در سال 2023

 

برنامه چین برای خروج بخش مسکن از رکود

در سال 2022 میلادی چین کمترین رشد اقتصادی را در 10 سال گذشته ثبت کرد، دلیل این اتفاق شیوع کرونا و اعمال قرنطینه های برآمده از آ در سراسر کشور بود. با این حال چین در اواخر این سال محدودیت ها را لغو و یک بسته 16 ماده ای برای حمایت از انبوه سازان این کشور و خروج بخش مسکن از رکود تصویب کرد.

از آنجایی که یک سوم از کل تقاضای چین برای فولاد مربوط به بخش مسکن است رونق ساخت و ساز در این کشور در جایگاه بزرگترین مصرف کننده فولاد جهان، به معنای رونق بازار جهانی فولاد است اما از سوی دیگر رشد اقتصادی در چین در سال جاری و سالهای پیش رو سرعت سالهای پیش از شیوع کووید را نخواهد داشت؛ بنابراین اتخاذ سیاست انبساطی چین به معنای ایجاد یک تحول در بازار جهانی فولاد نیست.

جنگ اوکراین و روسیه

علاوه بر تقاضای چین آنچه در سال جاری میلادی و ادامه آن بر بازار جهانی فولاد تاثیر میگذارد جنگ اوکراین و روسیه است تداوم این جنگ به استمرار کاهش تقاضای اروپا برای فولاد می‌انجامد. همچنین افزون بر دو مورد یاد شده افزایش نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ نیز مانع رشد تقاضای جهانی برای انواع کامودیتی از جمله فولاد است.

این کاهش تقاضای جهانی برای فولاد در حالی رقم خورده که تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهان با مازاد روبه رو هستند.

مجموع اینها به این معنی است که هر چند تقاضای چین برای فولاد سیر افزایشی پیدا کرده اما کاهش تقاضا از سوی دیگر نقاط جهان رونق بازار آن را دست کم تا پایان جنگ اوکراین و روسیه در ابهام فرو میبرد.

تورم و افزایش نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ

 انجمن جهانی فولاد در گزارشی که با عنوان پیش بینی تقاضای فولاد جهان در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ منتشر کرده در این مورد می‌نویسد: پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ میلادی تقاضای فولاد ۲,۳ درصد بیشتر از سال گذشته باشد و به یک میلیارد و ۸۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در کل سال برسد پیش بینی انجمن از تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۴ نیز ۱٫۷ درصد بیشتر از سال جاری به میزان یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون تن است.

بنابر گزارش انجمن جهانی فولاد، در سال ۲۰۲۲ پس از گذر از شوک شیوع کرونا جریانی از افزایش تقاضا برای فولاد رقم خورد اما نرخ بالای تورم و افزایش نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ حمله روسیه به اوکراین و و تداوم قرنطینه در چین مانع تقویت این جریان شد فعالیتهای مرتبط با بخشهای مصرف کننده فولاد تا اواخر سال ۲۰۲۲ در رکود فرورفت. این امر همراه با تعدیل موجودیها منجر به کاهش تقاضای فولاد پایین از میزان پیش بینی شده شد.

در همین حال در سال ۲۰۲۳ فاکتورهای مثبتی مانند گشایش در اقتصاد ،چین مقاومت اروپا در مواجهه با بحران انرژی و کاهش مشکلات زنجیره تامین امید به رشد تقاضا را زنده میکرد با این حال تورم مستمر و نرخهای بالای بهره بر بیشتر اقتصادهای بزرگ جهان سایه افکنده و مانع افزایش تقاضا برای فولاد در سال ۲۰۲۳ شده اند.

در ادامه پیش بینی میشود تقاضا برای فولاد در سال ۲۰۲۴ از نقاط گوناگون دنیا به غیر از چین افزایشی باشد. در واقع سرمایه گذاری در کربن زدایی و عملکرد اقتصادهای نوظهور پویا به طور فزاینده ای تقاضای جهانی فولاد را تحریک میکند حتی اگر سهم چین در این سال کاهشی باشد. با این حال تورم پایدار همچنان یک ریسک خواهد بود و این پتانسیل را دارد که نرخهای بهره را بالا نگه دارد و مانع افزایش تقاضای فولاد شود.

وضعیت تقاضای فولاد در نقاط مختلف جهان

چین: بهبود ملایم صنعت

در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی تقاضای چین برای فولاد کاهش یافت؛ این اتفاق برآمده از کاهش شدید رشد اقتصادی در چین به دلیل قرنطینههای پیش بینی نشده ای بود که در سراسر کشور برقرار شده بود

همچنین جریان منفی که در سال ۲۰۲۱ در بخش ساخت و ساز چین برقرار بود در ۲۰۲۲ تشدید شد و در پی آن همه شاخصهای کلیدی املاک و مستغلات به شدت سقوط کردند.

در سال ۲۰۲۲ نیز پیریزی پروژه هایی که ساخت آنها به تازگی شروع شده ،بود ۳۹,۴ درصد کاهش یافت و سرمایه گذاری در املاک و مستغلات رشد منفی سالیانه ۱۰ درصدی را تجربه کرد این اتفاق در ۲۵ سال پیش از آن بی سابقه بود.

این جریانهای شدید کاهشی در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نیز فعالیتهای ساخت و سازی را تحت فشار قرار میدهد اما احتمال یک خیز جزئی در بخش املاک و مستغلات در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به دلیل اقدامات حمایتی دولت وجود دارد. برای سال ۲۰۲۴ نیز بهبود اوضاع بخش املاک و مستغلات پیشبینی میشود اما این جریان رو به بهبود شیبی ملایم دارد.

همچنین سرمایه گذاری زیر ساختی در چین به لطف حمایت دولتی جهشی ۹,۴ درصدی داشته است اما بخش زیادی از این سرمایه گذاری صرف بخشهایی شده که مصرف فولاد در آنها کمتر است؛ مانند سیستمهای تامین آب مخابرات و حمل و نقل.

در سال ۲۰۲۳ بخش زیرساخت چین میتواند با پروژه هایی که در پایان ۲۰۲۲ آغاز شده اند تقویت شود و هر چند احتمال دارد رشد آنها در ۲۰۲۴ ضعیف باشد اما در سال ۲۰۲۳ هیچ پروژه بزرگ مقیاسی در چین شروع نمی شود.

در سال ۲۰۲۲ عملکرد بخش تولید در چین ضعیف بود، اما صادرات اوضاع به نسبت خوبی داشت. پیش بینی میشود در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بخش صنعت بهبود ملایمی را همراه با کاهش جریان صادرات تجربه کند.

در سال ۲۰۲۲ تولید خودرو در چین ۳٫۴ درصد افزایش داشت. این رشد بیش از هر چیز برآمده از افزایش ۱۱٫۲ درصدی در جابه جایی مسافران بود. تولید وسایل حمل و نقل تجاری افت ۳۱٫۹ درصدی داشت. همچنین جهش دیگری که در تولید وسایل حمل و نقل در سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاد در خودروهایی بود که حرکت آنها با استفاده از انرژی‌های نو انجام میشود در این سال تولید این اقلام ۹۶٫۹ درصدی رشد کرد این رشد برابر با تولید ۷ میلیون و ۶ هزار دستگاه خودرو بود در سال ۲۰۲۲ این خودروها ۲۵,۷ درصدی از کل تولید وسایل حمل و نقل چین سهم داشتند.

پیش بینی میشود در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ صنعت خودروسازی عملکرد به نسبت ضعیف تری داشته باشد چون هیچ محرک جدیدی به این صنعت وارد نشده است. در نهایت پس از کاهش ۳٫۵ درصد تقاضا برای فولاد چین در سال ۲۰۲۲ پیش بینی میشود تقاضا برای این فلز در سال ۲۰۲۳، ۲٫۳ درصد افزایش یابد و در سال ۲۰۲۴ نیز این جریان تغییری نکند.

اقتصادهای پیشرفته گذار از دوره افت تقاضا

در سال ۲۰۲۲ تقاضا برای فولاد در اقتصادهای پیشرفته کاهشی قابل توجه پیدا کرده بود دلیل این اتفاق تنگنای مالی و قیمتهای بالای انرژی .بود. پیش بینی میشود این پس از افت ۶,۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ در سال تقاضا ۲۰۲۳، ۱,۳ درصد و در سال ۲۰۲۴، ۳٫۲ درصد رشد یابد.

۲۷۰ کشور عضو اتحادیه اروپا و انگلیس: تاثیر پذیری از جنگ اوکراین و انقباض پولی

به نظر می رسد اقتصاد اتحادیه اروپا بیش از آنچه پیش بینی میشد از بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین تاثیر پذیرد. در حالی که اقتصاد این منطقه در سال ۲۰۲۲ رشد ۳٫۵ درصدی داشت با توجه به رکود فعالیتهای صنعتی به میزان چشمگیری از هزینه‌های بالای انرژی متاثر شدند؛ اتفاقی که کاهش چشمگیر تقاضا برای فولاد را در سال ۲۰۲۲ رقم زد.

در سال ۲۰۲۳ صنعت فولاد اتحادیه اروپا همچنان از جنگ اوکراین و روسیه دیگر مسائل مرتبط با زنجیره تامین و ادامه انقباض پولی متاثر خواهد بود. پیش بینی میشود در سال ۲۰۲۴ تقاضای اتحادیه اروپا برای فولاد افزایش یابد چون احتمال دارد در این سال از اختلالات زنجیره تامین و تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین بر تقاضای فولاد کاسته شود با این حال هنوز نمیتوان چشم انداز شفافی از اوضاع این منطقه ارائه کرد

پس از افت ۷,۹ درصدی تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ پیش بینی میشود در سال ۲۰۲۳ نیز تقاضای این محصول در منطقه یادشده ۴ درصد کاهش یابد اما برای سال ۲۰۲۴، رشد ۰۴ درصدی تقاضا پیش بینی میشود

. امریکا تحت تاثیر افزایش شدید نرخ بهره بانکی اقتصاد آمریکا در روزهای پس از عبور از کووید با افزایش شدید نرخ بهره بانک مرکزی برای غلبه بر تورم مسیر خود را طی کرد. پیش بینی میشود در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ رشد اقتصادی در این کشور اتفاق بیفتد با این حال ریزش ناشی از ورشکستگی سیلیکون ولی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

با افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا قیمت زمین و مصالح بالا میرود و این امر بر ساخت و ساز به ویژه بر ساخت مسکن تاثیر منفی میگذارد، با این حال در بخش ساخت و ساز غیر مسکونی استمرار بهبود اوضاع پیش بینی میشود

زیر ساخت ها با قوانین جدید از جمله قانون زیرساخت ۲۰۲۱ و قانون کاهش تورم حمایت و پیش بینی میشود تقاضای فولاد از سوی بخش انرژی نیز با توسعه تولید انرژی در آمریکا افزایش یابد.

در همین حال فعالیت بخش تولید آمریکا پس از پایان قرنطینه کاهش پیدا کرده است افزایش قیمتهای خودرو، نرخ بالای بنزین و افزایش نرخهای بهره فشار منفی را بر فروش خودرو در امریکا وارد کرده و فروش خودروهای سبک آمریکایی بیش از هشت درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش داشته است.

پیش بینی میشود با کاهش احتمالی نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ فروش این خودروها هشت درصد و در سال ۲۰۲۴ هفت درصد رشد یابد اما حتی با این اوضاع هم میزان فروش از ۹۴ درصد سطح فروش در سال ۲۰۱۹ فراتر نمی رود.

در نهایت پیش بینی میشود تقاضای فولاد در امریکا پس از کاهش ۲٫۶ درصدی در سال ۲۰۲۲، رشد ۱٫۳ درصدی را در سال ۲۰۲۳ و ۲٫۵ درصدی را در سال ۲۰۲۴ تجربه کند

ژاپن روند افزایشی تقاضا

تقاضای فولاد در ژاپن به دلیل ضف تولید و ذخیره سازی در سال ۲۰۲۲ میلادی کم شد در حالی که پیش بینی می شود ضعف اقتصاد جهانی بر تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۳ سنگینی کند و آن را کاهش دهد اما در مورد ژاپن چون اقتصادی با عرضه محدود است تاثیر این موضوع بر اقتصاد آن نمیتواند چشمگیر باشد.

در سال ۲۰۲۲ بخش ساخت و ساز در این کشور به لطف ساخت انواع ساختمان رشد مثبتی داشت. پیش بینی میشود ساخت و ساز در ژاپن به دلیل پروژه های عمرانی که به پشتوانه طرح بنیادی استقامت ملی، بهبود سرمایه گذاری و انبارهای جدید و تجهیزات لاجستیک پیش میرود توسعه یابد با این حال کمبود نیروی کار همچنان فعالیت های ساخت و سازی را در تنگنا قرار میدهد

در پی رفع تدریجی محدودیتهای عرضه ای در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تولید در بخش ماشینهای صنعتی و خودروها رشد خواهد داشت.

پس از افت ۴٫۲ درصدی تقاضا برای فولاد در سال ۲۰۲۲ پیش بینی میشود تقاضا برای این محصول در سال ۲۰۲۳ چهار درصد و در سال ۲۰۲۴ ۱٫۲ درصد افزایش یابد.

کره جنوبی رشد تقاضای فولاد

در سال ۲۰۲۲ تقاضا برای فولاد در کره به دلیل کاهش سرمایه گذاری در تجهیزات و فعالیتهای ساخت و سازی به میزان قابل توجهی افت کرد آنچه بیشتر از هر چیز اسباب این امر را فراهم آورد خرابیهای برآمده از سیل در

کارخانه های پوهانگ بود. در سال ۲۰۲۳ سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات و ساخت و ساز همچنان کساد خواهد بود و

صادرات نیز از تضعیف اقتصاد جهانی متضرر خواهد شد. تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ به پشتوانه تسهیل تنگناهای زنجیره تامین و حجم بالای صادرات رو به بهبود بود و پیش بینی میشود در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نیز رشد معتدلی داشته باشد همچنین انتظار میرود تولید در بخشهای دیگر در سطوحی کمتر از سطوح پیش از شیوع کووید باقی بماند.

افزون بر اینها پیش بینی میشود بخش کشتی سازی، تقاضا برای فولاد را در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کم وبیش بهبود بخشد و پس از افت ۸,۶ درصدی تقاضای فولاد در کره در سال ۲۰۲۲ تقاضا برای این محصول در سال ۲۰۲۳، ۲,۹ درصد و در سال ۲۰۲۴، دو درصد رشد کند.

اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه به استثنای چین

 میزان تقاضای فولاد در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه متفاوت از یکدیگر است و در کشورهای در حال توسعه به غیر از چین مقاومتی بیشتر از هر نقطه دیگر به چشم میخورد پس از کاهش ۳ درصدی تقاضا در سال ۲۰۲۲، تقاضا برای فولاد در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه به غیر از چین در سال ۲۰۲۳، رشد ۳۶ درصدی و در سال ۲۰۲۴ رشد ۳٫۹ درصدی خواهد داشت.

هند در نقطه ای روشن

هند در صنعت جهانی فولاد در سال ۲۰۲۲ نقطه ای روشن به شمار می.آمد اقتصاد هند با مدیریت درست تورم در مسیر رشد قرار دارد همچنین این کشور به لطف هزینه سنگینی که دولت خرج زیر ساختها کرده از سهم فزاینده ای در سرمایه گذاری در تولید ناخالص داخلی برخوردار است.

پیش بینی میشود بخش مسکن هند نیز به پشتوانه پروژه های ساخت مسکنهای ارزان قیمت و تقاضای شهری رشد داشته باشد سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز به لطف طرحهای تولیدی و سرمایه گذاری در حال رشد است. همچنین پیش بینی میشود بخش کالاهای سرمایه ای از سرمایه گذاری در زیر ساختهای مرتبط با انرژیهای تجدید پذیر تاثیر پذیرد. علاوه بر این انتظار می رود خودروسازی و تولید کالاهای مصرفی با دوام بالا رشد داشته باشد. تقاضای فولاد در هند پس از رشد ۸,۲ درصدی در سال ،۲۰۲۲ رشد ۷,۳ درصدی در سال ۲۰۲۳ و رشد ۶,۲ درصدی در سال ۲۰۲۴ را تجربه خواهد کرد.

 

آسه آن: پروژههای مهم منطقه ای برای افزایش تقاضای فولاد

احیای توریسم به ویژه پس از اینکه درهای چین به روز جهان باز شد و از سرگیری پروژههای ساخت و سازی به تاخیر افتاده رشد تقاضای فولاد در منطقه آسه آن را به حالت عادی برگرداند با این حال از پایان سال ۲۰۲۲ تقاضای این منطقه به دلیل تضعیف اقتصاد جهان کاهش یافته است.

پروژه های مهم منطقه آسه آن که سبب افزایش تقاضای فولاد این منطقه میشوند شامل این موارد است پروژه شهر جدید سرمایه در اندونزی پروژه های خط آهن راه دور در فیلیپین و توسعه حمل و نقل و زیرساختهای صنعتی در ویتنام پیش بینی میشود تقاضای فولاد در این منطقه پس از افت ۳ درصدی در سال ۲۰۲۲ در سال ۲۰۲۳، ۶,۲ درصد افزایش یابد و در سال ۲۰۲۴ ۵٫۷ درصد بیشتر شود.

کشورهای اروپایی خارج از اتحادیه اروپا

 بخش ساخت و ساز در ترکیه از سال ۲۰۱۸ کوچکتر شده و در سال ۲۰۲۲ ، ۸.۴ درصد انقباض یافته است با این حال با توجه به تلاشهای فزاینده برای بازسازی مناطق زلزله زده پیش بینی میشود بخش ساخت و ساز رشد ۱۵ درصدی را تجربه کند.

همچنین پیش بینی میشود در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با کاهش مشکلاتی که بر اثر تامین نشدن تراشه در بخش تولید خودرو ترکیه به وجود آمده بود تولید خودرو در این کشور ۲٫۵ درصد رشد یابد. و در نهایت پس از کاهش ۲٫۶ درصدی تقاضای ترکیه برای فولاد در سال ۲۰۲۲ تقاضا برای این محصول در سال ۲۰۲۳، ۷,۴ درصد و در سال ۲۰۲۴ شش درصد رشد کند.

خاورمیانه و شمال آفریقا

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به لطف قیمتهای بالای نفت احیای توریسم و ورود سرمایه خارجی توانستند در سال ۲۰۲۲ میلادی اوضاع را به نفع خود تغییر دهند. با این حال پیش بینی میشود در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به دلیل کاهش سرعت توسعه در بخش نفت محافظه کاریهای ،مالی رشد تقاضای فولاد در این منطقه ضعیف باشد.

بخش زیادی از احیای اقتصادی در دوران پساکووید در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه در امارات متحده عربی به واسطه بخشهای غیرنفتی صورت گرفت. عربستان سعودی برنامه سرمایه گذاری سنگین برای گردشگری غیر مذهبی دارد و بر آن است تا سال ۲۰۳۰ سهم سه درصدی تولید ناخالص داخلی از این بخش را به ۱۰ درصد ارتقا دهد. همچنین پیش بینی میشود در شمال افریقا تقاضا برای فولاد به ویژه در مصر و الجزایر کاهش یابد. جنگ اوکراین و روسیه تاثیر نامطلوبی بر تورم قیمت واردات غذا سوخت گذاشته و پیش بینی میشود در مصر، بزرگترین مصرف کننده فولاد منطقه تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد زیرا تورم بالا و کاهش ارزش پول منجر به تاخیر در اجرای پروژه های بزرگ مقیاس شده است. همچنین در پی رشد ۴,۹ درصدی تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ میلادی در منطقه منا پیش بینی میشود تقاضا برای این کالا در سال ۲۰۲۳، ۰٫۶ درصد و در سال ۲۰۲۴ ۳٫۴ درصد در این منطقه بیشتر شود.

 

روسیه و دیگر کشورهای مستقل مشترک المنافع (سی آی اس) + اوکراین

اقتصاد روسیه از یک بحران کلان در سال ۲۰۲۲ جان سالم به در برد و کاهش تقاضای فولاد در آن نیز کمتر از میزانی بود که پیش بینی میشد در سال ۲۰۲۲، تقاضای فولاد در این کشور از پروژههای خط لوله و ساخت و ساز ساختمانهای مسکونی تعذیه شد.

از سوی دیگر تولید وابسته به قطعات وارداتی با کمبود مواد و قطعات روبه رو بود پیش بینی میشود در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بخش ساخت و ساز روسیه افت داشته باشد و تقاضای فولاد این کشور نیز در سال ۲۰۲۴ کاهش شدیدی پیدا کند در سالهای پیش رو اقتصاد روسیه به دلیل تحریمهای غربی با چالشهای جدی روبه رو خواهد شد. همچنین در آن سالها این کشور به دلیل مهاجرت و تامین نیروی نظامی با مشکل کمبود نیروی انسانی روبه رو خواهد بود.

در اوکراین تداوم شدت جنگ بیش از انتظارها طول کشیده و این امر بهبود اوضاع را عقب می اندازد در حال حاضر تقاضای فولاد اوکراین ۴۰ درصد از کل تقاضای پیش از جنگ است و رسیدن به سطوح پیش از جنگ به زمان زیادی نیاز دارد.

پیش بینی میشود تقاضای فولاد در منطقه یادشده پس از ۸٫۷ درصد کاهش در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳٫۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش داشته باشد و در سال ۲۰۲۴، ۴٫۳ درصد افت کند.

آمریکای لاتین رشد تقاضا با شیبی ملایم

 آمریکای لاتین در حال ورود به دوره ای چالش برانگیز آمیخته با چشم اندازی از ضعف اقتصادی و بی ثباتی سیاسی است. در سال ۲۰۲۲ تقاضای فولاد در همه کشورهای این منطقه کاهشی ،بود با این حال پیش بینی میشود همه بخشها در این قاره در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ رشد تقاضا با شیبی ملایم را تجربه کنند.

چشم انداز اقتصادی مکزیک به دلیل تورم بالا و ضعف اقتصادی امریکا ضعیف به نظر میرسد. با این حال پیش بینی میشود بخش تولید در مکزیک در سالهای پیش رو عملکرد به نسبت بهتری داشته باشد به ویژه تولید خودرو تولید خودروهای سبک در این کشور ۲۰۲۲ میلادی را با رشد ۹,۲ درصدی پشت سر گذاشت و پیش بینی میشود

در سال ۲۰۲۳ رشد ۶,۳ درصدی و در سال ۲۰۲۴ رشد ۶,۴ درصدی را تجربه کند این رشد تولید برآمده از توسعه صادرات این کشور به امریکاست.

همچنین در سال ۲۰۲۲ تقاضای فولاد برزیل کاهش چشمگیری داشت و ۱۱ درصد افت کرد. دلیل این اتفاق کاهش تولید و ذخیره سازی بود چشم انداز ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در گیرودار سیاست پولی انقباضی و نبود امنیت مالی قرار گرفته است. نرخهای بالای ،بهره وامهای مسکن و تضعیف بازار کار فعالیتهای ساخت و سازی و جریان تقاضای مستمر کالا را در ۲۰۲۳ تضعیف خواهد کرد. در سال ۲۰۲۲ تولید خودرو در برزیل رشد ۵.۴ درصدی داشت و صادرات آن از رشد قدرتمند ۲۷۸ درصدی برخوردار ،شد با این حال بازار داخلی ضعیف بود. در آغاز سال ۲۰۲۳ بخش خودرو تحرکی نداشت با این حال پیش بینی میشود در ادامه سال رشد ۲٫۲ درصدی را تجربه کند و در سال ۲۰۲۴ بهبود نسبی داشته باشد. در جدول صفحه ،بعد تقاضا برای فولاد بر حسب میلیون تن در مناطق مختلف جهان در سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ را مشاهده کنید:

 

پیش بینی تقاضای فولاد در مناطق مختلف جهان در سال های 2023 و 2024
تقاضا برای فولاد بر حسب میلیون تن
مناطق سال 2022 پیش بینی سال 2023 پیش بینی سال 2024
اتحادیه اروپا و انگلیس 151.8 151.3 159.8
سایر کشورهای اروپایی 39.2 42.1 44.6
روسیه، سایر کشورهایCIS  و اوکراین 53.3 51.5 49.3
آمریکا، مکزیک، کانادا 132.9 135 138.1
آمریکای جنوبی و مرکزی 45.4 46 47
آفریقا 40.6 40.5 42.1
خاورمیانه 51.3 52.4 54.1
آسیا و اقیانوسیه 1267 1303.6 1319.1
جهان 1781.5 1822.3 1854
جهان به استثنای چین 860.6 883 914.7
اقتصادهای توسعه یافته 375.5 380.3 392.6
چین 920.9 939.3 939.3
اقتصادهای نو ظهور و توسعه یافته به جز چین 485 502.8 522.2
آسه آن 72.6 77.1 81.4
خاورمیانه و شمال آفریقا 69.8 70.2 72.5

 

جدول زیر نرخ تغییرات سالانه برای فولاد در مناطق مختلف جهان در سال های 2023 و 2024 را ببینید:

نرخ تغییرات سالانه تقاضا برای فولاد در مناطق مختلف جهان در سال های 2023 و 2024
نرخ رشد تقاضا برای فولاد بر حسب درصد
مناطق سال 2022 پیش بینی سال 2023 پیش بینی سال 2024
اتحادیه اروپا و انگلیس -7.9 -0.4 5.6
سایر کشورهای اروپایی -2.6 7.4 6
روسیه، سایر کشورهایCIS  و اوکراین -8.7 -3.5 -4.3
آمریکا، مکزیک، کانادا -3.1 1.6 2.3
آمریکای جنوبی و مرکزی -10.5 1.4 2.3
آفریقا 3.6 -0.2 4
خاورمیانه 3.8 2.2 3.2
آسیا و اقیانوسیه -2.6 2.9 1.2
جهان -3.2 2.3 1.7
جهان به استثنای چین -3 2.6 3.6
اقتصادهای توسعه یافته -6.2 1.3 3.2
چین -3.5 2 0
اقتصادهای نو ظهور و توسعه یافته به جز چین -0.3 3.6 3.9
آسه آن -0.3 6.2 5.7
خاورمیانه و شمال آفریقا 4.9 0.6 3.4

 

مقاله ی فوق از کتاب سال فولاد ایران استخراج شده است.